11. марта, запослени у предшколским установама, основним и средњим школама СТВАРАЛИ СУ ЗАЈЕДНО

HomeЦентар за стручно усавршавање

11. марта, запослени у предшколским установама, основним и средњим школама СТВАРАЛИ СУ ЗАЈЕДНО

У суботу, 11. марта 2023. године, реализована је акредитована трибина под називом „Стварамо заједно 2“, током које смо имали прилику да чијемо преко 35 примера добре праксе запослених у предшколским установама, основним и средњим школама из Крагујевца и региона Шумадије.

Након успешно завршеног, четвртог по реду, конкурса за избор примера добре праксе, под називом „Стварамо заједно“, реализована је и, друга по реду, акредитована трибина под називом „Стварамо зајендо 2 – јачање сарадње међу запосленима у ВО и ОВ установама, дељењем примера добре праксе и стварањем културе заједништва“. Ове године, трибина је реализована непосредно, у суботу, 11. марта, у Првој крагујевачкој гимназији. Примере добре праксе представило је 26 предшколских установа, основних и средњих школа из Крагујевца и Шумадијског региона (Аранђеловац, Гружа, Рача), са укупно 38 примера.

Свечано отварање стручног скупа приредила нам је Етно секција Прве крагујевачке гимназије, под руководством професорке и диригента мр Сузане Јевтовић. Програм Етно секције употпунио је целокупни угођај и дао лепу ноту и увод у остатак дана.

Током свечаног отварања, присутнима су се обратили руководилац Школске управе Крагујевац, г. Горан Јоксимовић, као и саветник за професионални развој Центра за образовање Крагујевац, Зорица Николић. Испред тима „Стварамо заједно“, учесницима трибине обратили су се и саветници спољни сарадници Школске управе Крагујевац:  дефектолог у ШОСО „Вукашин Марковић“, мр Маријана Јовановић Чабрић, професор музичке културе, мр Сузана Јевтовић и професор српског језика и књижевности, др Владимир Б. Перић. На самом крају уводног обраћања, саветница спољна сарадница ШУ и васпитачица у  ПУ „Ђурђевдан“, Милена Којић посебно је похвалила и захвалила се предшколским установама на учешћу на конкурсу „Стварамо заједно“.

Након свечаног отварања, учесници трибине имали су могућност да слушају примере добре праксе својих колега у две паралелене сесије, према сопственим интересовањима. Овом догађају присуствовало је преко 150 васпитача, наставника, стручних сарадника и директора предшколских установа, основних и средњих школа, као и саветници Школске управе Крагујевац.

У наставку приказујемо издвојене коментаре евалуације, која је уследила на самом крају трибине, као и кратак извештај са сесија, на којима су представљени примери добре праксе овогодишњег конкурса „Стварамо заједно (4)“.

Коментари учесника трибине: Чешћа организација оваквих догађаја; Учешће ће помоћи у пракси; Само тако наставите; Све је било супер, браво за организаторе и тим „Стварамо заједно“; Одлична организација, добар избор приказа пројеката; Водитељи пријатни! Пријатна атмосфера; Хвала на доброј сарадњи. Било је пријатно; Веома поучан стручни скуп. Предлог је да се уведе више садржаја за ПУ; Уметнички програм је био за сваку похвалу; Радови добри, водитељи дивни; Предлог: Оформити ГРАДСКИ ШКОЛСКИ ПОРТАЛ где би се представљале успешне школске активности, резултати;

СЕСИАЈ А – извештај

У сесији А, коју су водиле спољни сарадник Школске управе Крагујевац, мр Сузана Јевтовић и Зорица Николић, саветник за стручно усавршавање и напредовање у Центру за образовање Крагујевац, представљено је укупно деветнаест примера добре праксе, распоређених у два дела: од десет и девет  радова. У првом делу су представљени часови редовне и интегративне наставе, док су у другом представљени примери пројектне наставе.

                Сесију је отворио рад „Пусти корак и победи“, чији су аутори Драган Раковић, Биљана Живковић и Милан Петровић, ОШ „Вук Стефановић Караџић“ у Крагујевцу. Интегративно су повезани делови из наставе информатике, физике и физичког и здравственог  васпитања. Рад „Пчеле – математички генији“, ауторки Весне Илић и Сунчице Гроздић из ОШ ,,Карађорђе” у Рачи, настао је као идеја да се у школи обележи месец мај – месец математике и Светски дан пчела (20. мај 2022. године). Рад под називом „Линеарна функција у свету око нас“, аутора Саве Илић, наставнице физике, Владе Карадиновића, наставника физике  и Милорада Шуковића наставника математике у ОШ „Свети Сава“ у Аранђеловцу, приказао је корелацију наставних садржаја из математике са физиком, информатиком, техником и технологијом, са фокусом на међупредметне компетенције:

Пример под називом „Интегрисанa настава (енглески језик – дигитални свет – ликовна култура) и учешће на EU CODE WEEK“, ауторки Наташа Штулић, професорке енглеског језика и Зорице Пауновић, наставнице разредне наставе, у ОШ „Радоје Домановић“, у Крагујевцу, приказо је процес учења одређених појмова на енглеском језику и примену наученог у корелацији са ИКТ-ом и уметношћу, користећи различите методе рада са ученицима. Интегративни час „Дан европских језика (српски језик, енглески језик, ликовна култура)“, аутора Наташа Штулић, професорке енглеског језика, Весна Ђурђевић, професорке српског језика и Зорана Игњатовића, професора ликовне културе у ОШ „Радоје Домановић“ у Крагујевцу реализован је са ученициима петог и осмог разреда. Ученици су се упознавали са значајем обележавања Дана европских језика кроз повезивање наученог из неколико различитих предмета и личног искуства и знања, прменом кооперативног учења. „Тематски дан – европски дан језика“ укључивао је низ креативних радионица и игара које су се одигравале на штандовима у школи. Подршку догађају, својим присуством, пружили су други ученици и колеге других стручних већа. Ученици су имали прилике да провере своје знање у играма асоцијација на енглеском и латинском језику, језичким квизовима, језичким игрицама, изговарању брзалица, пословица и изрека, поздрава и кључних израза, писању порука на различитим језицима, као и да погледају паное на тему спорта на енглеском језику, презентацију о британској краљици Елизабети, о језичким занимљивостима, сличностима и разликама измећу језика. Овај пример нам је дошао из Друге крагујевачке гимназије, а ауторке и реализаторке тематског дана биле су професорке енглеског језика Невена Г. Миловановић, Невена Миловановић и Сузана Томић, професорка латинског језика, Маја Шундић, и професорка руског језика, Ирина Михайловна Лучникова, Општинска аутономна образовна установа „Средња школа Н2 са детаљним изучавањем физике, математике, руског језика и књижевности“.

Група наставника из ОШ „Милутин и Драгиња Тодоровић“, у Крагујевцу (Зорица Милетић и Тијана Миленковић, наставнице српског језика, Јелена Савковић и Марија Димитријевић Милошевић, наставнице енглеског језика, Јасмина Видосављевић, наставница географије, Ивана Николов и Тијана Мијатовић Радомировић, наставнице немачког језика, Верица Павић, наставница биологије, Мануела Микићевић Стојковић, наставница музичке културе, Ђорђе Славковић, наставник ликовне културе, Марија Караић, наставница историје) представили су „Тематски час посвећен обележавању 21. октобра – Рат и мир“. Активности, у оквиру часа, реализоване су са ученицима старијих разреда, који су, повезујући знања из више различитих области, упутили поруке мира и толеранције и изразили дубоко саосећање са трагично настрадалим жртвама током Другог светског рата.

Радионицу под називом „Подстицање заједништва, везаности и пријатељства у одељењу, представила је Невена Новчић, стручни сарадник у гимназији „Милош Савковић“, у Аранђеловцу. Циљ радионице био је да се повећа осећање заједништва и припадности одељењу и међусобна везаност ученика у одељењу. Како би се то постигло, фокус радионице био је на ангажовању ученика у активностима које ће подстаћи ученике на размишљање о важности и предностима припадања групи, као и у активностима где се радом на заједничким задацима јача осећање припадности групи.

Пример добре праксе под називом „Уметнички клуб учења“, ауторки Зорице Бојић, дипломирани историчар уметности, Иване Лукић, мастер графички дизајнер, Марије Мошић, мастер музички педагог-теоретичар уметности, Сузане Јевтовић, магистар музичке уметности, прика, савршено је приближио начин усвајања, преношења, ширења и примене знања, кроз два аспекта:  хоризонтално учење кроз Уметнички клуб учења који подразумева заједницу учења међу члановима већа, унапређење компетенција и начин на који преносимо те компетенције на ученике, а самим тим узајамно унапређујемо и наставничке и ученичке компетенције.

Аутори рада „Јан Сибелијус и Калевала“, др Владимир Б. Перић, професор српског језика и књижевности и Дина Војводић Николић, професорка историје музике, у Музичкој школи „др Милоје Милојевић“, у Крагујевцу, приказали су јавни, отворени час на тему „Сибелијус и Калевала“, поводом обележавања дана рођења финског композитора Јана Сибелијуса (1865–1957). Идеја часа била је да се представи идеја  књижевно-музичке радионице „Јан Сибелијус у књижевности и музици“, коју су приредили др Владимир Б. Перић и Дина Војводић Николић, након чега је изведена композиторова соло песма „Пролећна чаролија (Vartagen)“, у извођењу Љубице Гашпаровић Јевтовић, професорке соло певања уз клавирску сарадњу Катарине Мирчетић, професорке клавира. Професорка виолине Марија Чаворовић говорила је о Сибелијусовом виолинизму, као и о финском и шведском музичком образовном систему. У централном делу радионице било је речи о заједничким карактеристикама музичког и књижевног дела. Након рада у групама, ученици су изложили своја виђења суодноса Сибелијусове музике и „Калевале“, на примерима одабраних композиција. У анкети која је уследила на крају догађаја, ученици су истакли задовољство оваквим начином рада, а колеге жељу да се са оваквом наставном праксом настави и убудуће.

Извештај са сесије А приредила је Зорица Николић.

СЕСИАЈ Б – извештај

У сесији Б, коју су водили саветници, спољни сарадници Школске управе Крагујевац, мр Маријана Јовановић Чабрић и др Владимир Б. Перић било је укупно деветнаест примера добре праксе, распоређених у два дела: од девет и десет радова.

Први део се тицао огледних и угледних часова који су за тему имали употребу информационо-комуникационих технологија (ИКТ) и гејмификацију као основу наставног процеса. Два рада нису изложена пошто су ауторке биле спречене да дођу. То су: „Упоредни приказ орочене динарске штедње у програму за банкарску обуку и програму Excel“ колегинице Драгане Тарановић из Економске школе и „Приступ настави геометрије кроз тематску област Ваљак“ колегинице Мирјане Анђелковић Вранић из Основне школе „Мома Станојловић“ из Крагујевца.

                Сесију је отворио рад „Иновативни алати за олакшавање процеса учења, сарадње и креативности ученика – платформа TRELLO“, који је био и део Еразмус+ пројекта Прве техничке школе. Коришћење веб-алата GeoGebra био је у фокусу презентације под називом „Одређивање коефицијента трења клизања“ колегинице Јасмине Новчић из Основне школе „Радоје Домановић“ из Крагујевца. Употреба мноштва икт-опција обелеижила је рад „Коришћење сарадничких алата у групном раду у пројектној настави“ колегинице Јелене Чолић из Медицинске школе са домом ученика „Сестре Нинковић“. Различите употребе Ескејп-собе могли смо да пратимо кроз радове „Ескејп соба – едукативна игра у Гугл-упитнику“ ауторки Ане Марковић и Катарине Вељковић из Прве крагујевачке гимназије и „Играј своју игру – дигитални ЕSCAPE ROOM“ колегинице Ренате Мишулић из Прве техничке школе. У првој је фокус био на евалуацији ученичких интерактивних истраживања док је у другом фокус био на опису корелационих спона информатике са географијом и историјом, пре свега. Куриозитет излагања рада „Миграције“ наставнице Валентине Фетаховић из Основне школе „Милан Илић Чича“ из Аранђеловца, био је то што је са њом излагао ученик који је био активни чинилац реализације саме наставе. Изузетно динамичну презентацију под називом „Свака звезда у Андерсеновом свету лети ка неком детету“, која се ослањала на вишемесечно истраживање Андерсенових бајки коришћењем мноштва веб-алата, дале су колегинице Наташа Белић и Емина Златар из основних школа „Рада Шубакић“ из Груже и „Вук Стефановић Караџић“ из Крагујевца.

                Други део сесије Б обележили су радови из домена ваннаставних активности и ИОП-а. Након паузе, представљен је, као и у првом делу, рад проистекао из Еразмус+ активности одржаних у Шпанији ауторки Маријане Јовановић Чабрић, Невене Петровић, Татјане Симић, Тање Жегарац и  Гордане Јовановић из Школе за основно и средње образовање „Вукашин Марковић“ из Крагујевца. Изузетно темељни приказ заједничког рада ученика свих виших разреда Основне школе „Наталија Нана Недељковић“ у склопу предмета географија (област „клима“) дала је наставница Наташа Јањушевић. Рад носи назив „Време нема зубе али све нагриза“. Ваннаставна активност у форми ученичке дебате под називом „Школа по мери детета“ приказала је Наташа Штулић, наставница енглеског језика из Основне школе „Радоје Домановић“. Њена сарадница током ове образовне праксе била је колегиница Катарина Димитријевић.

                Наредни блок од шест радова чиниле су активности предшколских установа из Крагујевца. Васпитачице Бранка Станојевић, Јелена Обрадовић, Нина Протић и Оливера Мијаиловић из вртића „Цицибан“ Предшколске установе „Ђурђевдан“ представиле су рад под називом „Како да истраживање стигне до праксе?“. Фокус излагања био је на трансформацији дечије игре од отворене и проширене ка вођеној. Часопис „Добрица“ представила је колегиница Јелена Савић из истоимене предшколске установе. Ова публикација, како је наведено, ојачала је комуникацију између деце, васпитача/-ица и родитеља. „Врапчићи у саобраћају“ је назив рада васпитачица Катарине Стевановић, Иване Јевтић и Милене Мараш из Предшколске установе „Врабац“. Акценат у њиховој образовној пракси стављен је на стицање конкретних животних вештина деце када је реч о учествовању у саобраћају. На пракси заједнице професионалног учења су своје истраживање спровеле васпитачице из Предшколске установе „Нада Наумовић“: Ивана Јокић, Весна Ерић, Марија Шћепановић, Јелена Марковић и Слободан Стефановић. Два рада, у којима се симулирају животне ситуације, презентовале су васпитачице из Предшколске установе „Шумска вила“. Рад „Пројекат ,Продавница заједничког другарства’“ представиле су ауторке Марија Ђоровић и Даница Луковић а „Нашу малу клинику“ колегинице Јелена Лазаревић и Јована Милосављевић. На крају, васпитачице из вртића „Бубамара“, Предшколске установе „Ђурђевдан“, Далиборка Богдановић и Сузана Милановић, представиле су резултате Монтесори активности везане за сликање у раду „Тачка, тачка, тачкица. Настала је мрежица.“

Излагање свих учесника протекло је у изузетно пријатној и подстицајној атмосфери.

Извештај са сесије Б приредио је др Владимир Б. Перић.