Вести
14. манифестација „Зимски дани просветних радника“ се приводи крају
- 11/03/2022
- Поставио: Nenad
- Категорија: Центар за стручно усавршавање
У протекле две године, запослени у образовању улажу велике напоре како би омогућили неометано и континуирано васпитање и образовање деце и ученика, у новонасталој ситуацији, која их је приморала да досадашње моделе наставе и учења пренесу у виртуелне учионице. Потреба да се настава реализује у онлајн, комбинованом и хибридном систему указала је и на потребу запослених у васпитно – образовним и образовно – васпитним установама за унапређивањем знања и вештина неопходних за ефикасно и ефективно подучавање у новом окружењу.
Задатак запослених у организационој јединици Центар за стручно усавршавање, Центра за образовање Крагујевац, је праћење актуелности у образовном систему РС и шире и праћење потреба запослених у образовању, на основу чега се планирају и организују активности професионалног развоја и стручног усавршавања васпитача, наставника, стручних сарадника и директора предшколских установа и школа. Наш циљ и задатак је да будемо ресурс и подршка запосленима у образовању у њиховом професионалном развоју који је усмерен на унапређивање квалитета рада установа и школа и ефикасније учење ученика, те унапређивање њихових компетенција и система васпитања и образовања.
У складу са свим претходно наведеним, током четрнаесте манифестације Центра „Зимски дани просветних радника“, ове године са слоганом „Савремена настава и учење у онлајн хибридном систему“, покушали смо да се осврнемо на нека од питања која су се јављала у протеклом периоду, да се подсетимо досадашњег учинка, да сагледамо могућности, одгонетнемо недоумице, проширимо видике, унапредимо знања и вештине у појединим областима и да информишемо запослене у образовању о променама и новинама у образовном систему Републике Србије.
Зимски дани просветних радника су почели акредитованим онлајн стручним скупом – саветовањем под називом „Подстицање и креирање новог образовног окружења“, на коме смо имали прилику да чујемо представнике Министарства просвете, науке и технолошког развоја, Завода за вредновање квалитета образовања и васпитања (ЗВКОВ) и Завода за унапређивање образовања и васпитања (ЗУОВ). Директор ЗВКОВ-а, др Бранислав Ранђеловић, присутнима је представио међународна образовна истраживања у образовном систему Републике Србије, при чему се осврнуо на значај међународних истраживања у којима учествује и наша земља, о резултатима истих, као и о томе како те резултате искористити у сврху унапређивања система образовања. Након излагања др Ранђеловића, учесницима се обратила и Сузана Деретић (ЗУОВ) представљајући измене у Правилнику о стручном усавршавању васпитача, наставника и стручних сарадника. На послетку смо имали прилику да чујемо и обраћање госпође Љиљане Марлот из сектора за предшколско и основно образовање и васпитање (МПНТР), која је приближила учесницима измене које се тичу предшколског образовања, говорећи и о новим основама програма „Године узлета“.
Манифестација се даље наставила реализацијом низа онлајн радионица и акредитованих програма (семинара и стручних скупова), чије су теме и области одговориле на актуелна питања и недoумице. Тако је 22. фебруара реализована радионица под називом „Самовредновање наставничких компетенција у функцији унапређивања наставе и учења“, у реализацији просветног саветника Школске управе Крагујевац, господина Зорана М. Сретеновића. Радионица је реализована са циљем информисања и унапређивања знања учесника о процесу самовредновања и коришћења резултата самовредновања у циљу подизања нивоа квалитета рада установе/школе. Господин Сретеновић је запосленима дао конкретна упутства за систем самовредновања и одговарао на питања и недоумице учесника. О квалитету и теми ове радионице говоре и евалуације учесника, које указују на неопходност и потребу за усавршавањем компетенција на пољу самовредновања сопственог рада и рада установа/школа.
Истог дана, реализован је и тродневни, акредитовани онлајн семинар под називом „Дигитална наставна средства – корак ка савременој активној настави“ (каталошки број 427). Општи циљ семинара је развијање дигиталних компетенција за подучавање – израда дигиталних наставних средстава, попут дигиталних асоцијација, укрштеница, квизова и друго. Један од специфичних циљева је и уочавање важности и могућности примене дигиталних наставних средстава у подизању мотивације за учење, што је велики изазов протеклих година, а нарочито у последње две. Акредитацију овог семинара, институционално, је подржао Центар за стручно усавршавање Шабац. Семинар је организован у складу са проценом потреба запослених у образовању за стручним усавршавањем, које Центар редовно спроводи.
Онлајн презентација „Подршка учењу и у условима пандемије“, реализована је 23. фебруара. Ову тему нам је представио руководилац Школске управе Крагујевац, господин Горан Јоксимовић, са циљем рефлексије у погледу подршке коју Школска управа Крагујевац континуирано пружа предшколским установама и школама и њиховим запосленима. Током презентације имали смо прилику да ову тему сагледамо из више углова: из теоријског, законодавног и практичног. Презентација нас је подстакла на размишљање и о сопственим ставовима када је у питању подршка на свим нивоима, а нарочито када је у питању подршка Школске управе и како наши ставови и квалитет рада утичу на прихватање, односно не прихватање сугестија просветних саветника. Посебан осврт био је и на саветодавни рад просветних саветника у специфичним условима онлајн наставе.
Акредитовани онлајн стручни скуп – трибина под називом „Професионална заједница учења као механизам креирања мреже подршке међу запосленима у васпитно – образовним и образовно – васпитним установама“, реализована је 24. фебруара. Ова трибина је део дисеминационих активности у оквиру Еразмус + пројекта мобилности који реализују стручни сарадници у Центру. Од октобра месеца, трибина је реализована шест пута за запослене у предшколским установама и школама широм Србије, са циљем ширења идеје о креирању професионалних заједница учења. Овакве заједнице доприносе унапређивању вештина комуникације и сарадње у радном окружењу, заједништво и креирање климе погоне за учење како запослених, тако и деце и ученика унутар предшколских установа и школа. Посећеност трибини и коментари учесника указују на то да и запослени у образовању теже да, заједно са нама, прате актуелности, иновације и трендове и у области професионалног развоја и стручног усавршавања са жељом да оно што сматрају ефикасним и занимљивим имплементирају у наш образовни контекст и у складу са потребама образовања Републике Србије.
Ове године, 25. фебруара, Центар је организовао и акредитовани семинар за запослене у предшколским установама и школама који раде на пословима рачуновођа и секретара. У питању је семинар под називом „Електронске фактуре и систем за управљање фактурама (е-SUF)“, у реализацији Хајрије Кубуровић, Весне Савковић и Дејана Чукаловића. Акредитација семинара подржана је од стране Семинари Србије. Запослени у Центру ће настојати да, у предстојећем периоду, проценом потреба обухвате и запослене у администрацији школе, како бисмо били у могућности да организујемо семинаре и на друге релевантне теме за ову циљну групу.
Поред семинара, 25. фебруара је реализована и презентација „Формативно оцењивање и процењивање“, коју је представила је саветница Школске управе Крагујевац, госпођа Драгана Оцокољић. Формативно оцењивање је једна од тема која изазива највише недоумица код наставника и због тога је нашла своје место у програму овогодишње манифестације Центра. Доказ за ову нашу тврдњу је чињеница да је ово била једна од најпосећенијих активности у оквиру манифестације, са преко 100 учесника. Драгана Оцокољић је, након излагања у коме се осврнула и на теоријски али и на практични аспекат формативног оцењивања и процењивања, давала одговоре на постављена питања. Резултати евалуација ове радионице још једном потврђују важност ове теме и потребу да се о њој и надаље разговара.
У суботу, 26. фебруара, реализоване су две активности, према програму манифестације. Акредитовани, једнодневни, семинар под називом „Могућност примене пројектне наставе у дигитално доба“ (каталошки број 492), реализован је путем ZOOM платформе, за запослене у основним и средњим школама. Тему семинара ускладили смо са темом овогодишње манифестације, према резултатима процене потреба и резултатима бројних истраживања која су спроведена у нашој земљи, а која указују на потребу за унапређивањем дигиталних вештина запослених у васпитно – образовним и образовно – васпитним установама. Циљ семинара је осавремењивање процеса наставе и учење кроз унапређивање дигиталних компетенција наставника у првом и другом циклусу основног образовања и васпитања путем оспособљавања за коришћење и самостално креирање електронских наставних ресурса. Семинар су реализовале Марсела Ескенази Милутиновић, Гордана Петровић и Марина Панић, а акредитацију је институционално подржао Омладински истраживачки центар „Гимназијалац“ из Краљева.
Поред акредитованог семинара, истог дана, реализована је и онлајн радионица под називом „Пројектна настава“, у реализацији професорке разредне наставе ОШ „Мома Станојловић“, Зорице Поповић. Ова двочасовна презентација била је усмерена на предности које нуди пројектна настава, као и на сам начин планирања и реализације пројектне наставе. Теорија, али и пракса су показале да је овакав вид настaве ученицима веома занимљив, а што је још важније, подстиче ученике да уче, усавршава њихове вештине саморегулисаног учења, самопроцене знања и вршњачку сарадњу. У овом процесу добробити нису усмерене само на ученике, већ и на запослене.
У недељу, 27. фебруара реализоване су две активности, презентације директорке ОШ „19. октобар“ из Маршића, Снежане Рајевац, директорке Дома ученика средњих школа „Артем“, Љубице Башић и директора Средње стручне школе у Крагујевцу, Синише Којића које су била усмерене на приказ организације рада ових установа у време пандемије, односно у протекле две године. Током презентације имали смо прилику да сагледамо изазове и начин на који су ти изазови премошћивани, из три перспективе. Такође, могли смо чути и предлоге како да од „проблема“ направимо „прилику“ за унапређивање рада школа, како да тражимо и реализујемо пројекте, али и колико је у оваквим тренуцима важна добра сарадња и спремност запослених унутар школе да удруже ресурсе како би остварили жељене циљеве.
Након презентације директора, реализована је и радионица са темом „Информационе технологије у настави“, у реализацији Нине Дошлов, мастер филолога и наставника романске групе језика, која има дугогодишње искуство у реализацији онлајн настaве и рада у такозваном „paperless“ образовном систему. Учесници радионице имали су прилику да се кратко осврну на саму терминологију и направе разлику између информационо-комуникационих технологија, дигиталних технологија и дигиталних и ИКТ алата. Оно што сваку радионицу чини добром је и размена примера добре праксе, што је био случај и током ове радионице, током које је реализаторка са учесницима разматрала могућности и доступност ИКТ алата који се могу користити за подучавање и учење, али и за проверу знања ученика. С обзиром на то да је ова тема увек актуелна и да су запослени у образовању вољни да сазнају и науче да користе нове алате, како би онлајн, али и непосредну наставу учинили занимљивијом, интерактивнијом и тиме мотивисали ученике за учење, реализацију ове радионице можемо посматрати као увертиру у предстојеће активности Центра.
Истог дана реализован је и једнодневни акредитовани семинар „Наставник – креатор свог онлајн окружења“ (каталошки број 638). Циљ семинара је „развој дигиталних компетенција наставника за примену нових технологија и сервиса на интернету у процесу доживотног учења и усавршавања и подизања квалитета наставе“. Теме које су обрађене током семинара биле су онлајн алати за комуникацију, умрежавање и сарадњу, као и алати за евалуацију, планирање и евиденцију. Ово су све алати које запослени могу користити готово свакодневно, а који не само да пружају могућност динамичнијег рада, већ могу и да олакшају одређене процесе наставе, учења и провере знања. Акредитацију овог семинара подржао је Омладински истраживачки центар „Гимназијалац“ из Краљева.
Још једна у низу онлајн презентација, организована је и за запослене у предшколским установама, 28. фебруара 2022. године. Тему „Функције простора – изазови у пракси“, представиле су Анита Ерић, стручни сарадник – педагог у ПУ „Нада Наумовић“ и Ивана Јокић, стручни сарадник – психолог у ПУ „Нада Наумовић“. Тема презентације подстакнута је последњим изменама у систему предшколског васпитања и образовања, која се, између осталог, огледа и у новим основама програма „Године узлета“. Ове промене промовишу заједничко стваралаштво и учествовање у изградњи стимулативне средине за учење и развој деце. Новине се, између осталог, односе на сагледавање вртића као места заједничког живљења и простора реалног васпитно – образовног програма који се гради кроз заједничко учешће свих учесника, обликује културом вртића, породице и локалне заједнице. Сада је један од главних апострофа стварање простора који је инспиративан и „провокативан“ за дете, који детету омогућава да слободно истражује, да се игра, промишља, испробава и упознаје свет око себе и сарађује са другима (делови преузети са сајта УНИЦЕФ-а и из Основа програма). Реализаторке су присутним учесницима, којих је било преко 70, пренеле искуства васпитача, када је имплементација Основа програма „Године узлета“ у питању. Примерима су демонстрирале са којим су се изазовима сусретали не само васпитачи, већ цела установа као заједница, када је креирање новог простора у питању, какву функцију има простор и окружење у коме деца бораве, како се гради простор, о изградњи односа унутар вртића и друго.
Последња у низу активности, у оквиру манифестације, реализована је 10. марта 2022. године. У питању је предавање под називом „Подучавање ДАРовитих ученика: изазов или дар?“, чији су аутори и реализатори др Вера Дивац и др Марина Костић, са Института за хемију, ПМФ-а Крагујевац. Предавање је обухватило теоријске и практичне принципе рада са даровитим ученицима и изазове са којима се сусрећу ученици, наставници, па и родитељи: о односу интелигенције и стваралаштва, одговорности наставника, митовима и предрасудама о даровитости, потешкоћама које ометају и отежавају рад са даровитим ученицима, стратегијама рада са даровитим ученицима и другим аспектима ове тематике. Подаци којима Центар располаже, када су у питању потребе запослених у образовању, указују на постојање жеље и мотивације запослених да усавршавају вештине рада са даровитом и талентованом децом/ ученицима. Из овога је и проистекла идеја о организацији и реализацији активности на ову тему. Центар ће настојати да се овом темом бави и надаље, како кроз активности ОЈ ЦСУ, тако и кроз активности ОЈ Центар за рад са талентованом децом.
Као установа која се, између осталог и у највећем делу, бави професионалним развојем и стручним усавршавањем запослених у образовању, настојимо да пратимо новине у области професионланог развоја и потреба запослених за стручним усавршавањем. Истражујући и пратећи глобалне промене које доносе нове захтеве и за наш образовни систем планирамо и организујемо активности у Центру.
Истраживање, које је Центар спровео у претходном периоду, указује нам на потребу за унапређивањем ИКТ вештина и рада у онлајн окружењу (35% испитаника). Овај податак није био изненађујући с обзиром на то да је све више алата, апликација и платформи доступних за коришћење у процесу онлајн учења и подучавања. Ипак, ИКТ вештине су само део велике слагалице. Да би систем образовања и васпитања био у потпуности функционалан, васпитачи и наставници морају користити знања и вештине и из других области рада. Даљом анализом резултата процене потреба и других релеватних података, увидели смо и потребу запослених у следећим областима: планирање и реализација наставе оријентисане на исходе, учење ученика, сарадња (са колегама, родитељима и ученицима), инклузивно образовање (нарочито у онлајн окружењу и рад са даровитим ученицима – ИОП3), самовредновање, докимологија, мотивација ученика и вршњачко насиље.
Програм овогодишње манифестације био је усмерен на пружање одговора на нека од питања и недоумице и на јачање знања и вештина запослених у васпитно – образовним и образовно – васпитним установама. Циљ нам је био и да учесници активности размењују идеје, праксу, дискутују и промишљају о сопственом деловању и напредовању.
Овогодишњу манифестацију, кроз низ активности, пропратило је готово 600 учесника из Крагујевца и региона Шумадије .
Овом приликом се захваљујемо свим учесницима и излагачима овогодишњих активности наше, већ традицонлане, манифестације „Зимски дани просветних радника“.
[ngg src=”galleries” ids=”133″ display=”basic_thumbnail”]